راه نو
راه نو

راه نو

بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث خودرو و موتور در شهریور ۱۴۰۲

زمان در نظر گرفته شده برای طرح بخشودگی ۱۰۰% جرایم بیمه شخص ثالث کلیه وسایل نقلیه در سال ۱۴۰۲، از روز پنج‌شنبه ۲ شهریور تا روز شنبه ۱۸ شهریور، به مدت ۱۷ روز و با شرط خرید بیمه یکساله خواهد بود.

صندوق تامین خسارت‌های بدنی با توجه به پیش‌رو داشتن هفته دولت، آغاز دور دوم سفرهای تابستانی و تردد زائرین اربعین حسینی، پیشنهاد اجرایی شدن طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث را به بیمه مرکزی داد. بر همین اساس صندوق تامین خسارت‌های بدنی از بیمه مرکزی و وزیر امور اقتصاد و دارایی خواست به این موضوع رسیدگی کنند و در صورت موافقت برای اجرایی شدن این طرح هماهنگ شوند.

بیمه مرکزی هر سال در فرصت‌های ویژه‌ای طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث را به مرحله اجرا در می‌آورد و با بخشیدن جرایم شخص ثالث، مالکین و رانندگان را تشویق به خرید و تمدید بیمه شخص ثالث می‌نماید. در صورت موافقت نهادهای مربوطه این طرح امسال هم در هفته دولت به مرحله اجرا خواهد رسید.

توجه داشته باشید که اجرایی شدن طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث به تایید بیمه مرکزی و وزیر امور اقتصاد و دارایی بستگی دارد. در صورتی که این دو نهاد با این پیشنهاد موافقت نمایند، طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث در بازه زمانی مذکور اجرا می‌شود. این طرح برای تمامی وسایل نقلیه موتوری زمینی لازم‌الاجرا است و شرکت‌های بیمه‌ای موظف به پیروی از آن هستند. 

در این بازه زمانی تمامی دارندگان خودروهای سواری، ماشین‌های سنگین، موتور سیکلت‌ها، ماشین آلات کشاورزی و سایر وسایل نقلیه دارای جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث، می‌توانند بدون توجه به میزان جریمه‌شان، بیمه خود را تمدید کنند. با توجه به الزام داشتن بیمه شخص ثالث برای همه وسایل نقلیه زمینی، خودروها و موتورسیکلت‌ها، در صورت نداشتن بیمه شخص ثالث به پارکینگ منتقل می‌شوند. اگر بیمه‌نامه شخص ثالث خودرو یا موتورسیکلت شما منقضی شده است، می‌توانید از این فرصت طلایی نهایت استفاده را ببرید.

فرصت طلایی! بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۲

بر اساس اعلام بیمه مرکزی، تمام دارندگان خودروی سواری، موتور سیکلت و ماشین آلات کشاورزی و سایر وسایل نقلیه موتوری زمینی که جریمه بیمه شخص ثالث دارند، در صورت خرید بیمه شخص ثالث یکساله مشمول طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث می‌شوند. این یک فرصت طلایی برای رهایی از جریمه‌ای است که باید پرداخت شود، پس آن را از دست ندهید.

بیمه مرکزی ایران، در هر سال چند نوبت به مالکین وسایل نقلیه موتوری زمینی که بیمه شخص ثالث ندارند، این فرصت را می‌دهد تا بدون پرداخت جریمه دیرکرد، بیمه ثالث خودرو، موتورسیکلت یا سایر وسایل نقلیه را تهیه کنند.

دلایل اجرایی شدن طرح معافیت ۱۰۰% بخشش جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲

دلایل اجرایی شدن این طرح معافیت ۱۰۰ درصدی از پرداخت جرائم دیرکرد بیمه شخص ثالث را به عوامل زیر می‌توان نسبت داد:

  • تورم و شرایط اقتصادی خانواده‌های ایرانی
  • فشار تحریم‌های خارجی بر زندگی بیمه‌گزاران
  • گسترش فرهنگ بیمه
  • موج دوم سفرهای تابستانی در شهریور ۱۴۰۲
  • افزایش سفرهای زمینی در برای زیارت اربعین ۱۴۰۲
  • موعد سر رسید بیمه خودرو در این بازه زمانی

جرایم دیرکرد بیمه شخص ­ثالث چیست؟

بیمه شخص ثالث برای همه دارندگان وسایل نقلیه اجباری است. نداشتن آن حتی برای مدت کوتاهی در حد یک روز عواقبی را برای اشخاص به دنبال خواهد داشت. همان‌طور که می‌توانید برای «تخفیف عدم ­خسارت» از مزایای تخفیف حق بیمه برخوردار شوید. در مقابل، در صورتی که برای تمدید بیمه شخص ثالث، دیرکرد و یا به هر دلیلی وقفه‌ای داشته باشید، ملزم به پرداخت حق بیمه بیشتر خواهید بود. حتی اگر خودرو یا موتورسیکلت شما صفر و در پارکینگ خانه متوقف شده باشد! زیرا بیمه شخص ثالث یک بیمه‌نامه اجباری است و جرایم دیرکرد بیمه شخص ­ثالث به حساب صندوق تامین خسارات بدنی واریز می‌شود.

دلیل عدم بخشودگی آن در شرایط عادی، همین نکته است. جالب است بدانید، اگر نماینده­ بیمه‌ای جریمه دیرکرد ­بیمه را ببخشد، تخلف کرده است. البته بیان این نکته لازم است که جرایم بیمه شخص ثالث فقط برای ۳۶۵ روز و معادل یکسال محاسبه خواهد شد، یعنی اگر بیش از یک سال است که وسیله نقلیه خود را بیمه نکرده‌اید، کافی است جریمه ۳۶۵ روز را پرداخت کنید.

مشکلات عدم تمدید بیمه ثالث

مبلغ جریمه دیرکرد به حق بیمه شخص ­ثالث شما افزوده می‌شود. عدم تمدید بیمه­‌نامه در تاریخ مقرر، مشکلات فراوانی به همراه خواهد داشت:

  1. جریمه شدن و توقیف وسیله نقلیه، انتقال به پارکینگ در صورت شناسایی آن توسط پلیس راهنمایی و رانندگی
  2. در صورت بروز تصادف و خسارت­‌ها، هیچ مبلغ خسارتی به فرد تعلق نمی‌گیرد. فرد باید تمام هزینه­‌ها را شخصا تقبل نماید.
  3. در صورت مقصر نبودن وسیله نقلیه نیز، در زمان مبادرت به دریافت غرامت از بیمه فرد مقصر، شرکت بیمه می‌تواند به دلیل بیمه نبودن فرد مقابل در فرایند پرداخت خسارت مشکلاتی ایجاد کرده یا از پرداخت خودداری نماید.
  4. غیرقابل فروش و انتقال بودن وسیله نقلیه: زیرا تعویض پلاک برای خودرو و موتورسیکلت فاقد بیمه شخص ثالث انجام پذیر نیست.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد