راه نو
راه نو

راه نو

تولید ثروت

 

با توجه به تعریف ارائه شده از ثروت،هرعملی که منجر به افزایش انواع مختلف دارایی و افزایش سطح رضایت آدمی شود به تولید ثروت می انجامد.البته این عمل الزامات و ابزاری دارد که ر سه گروه کلی جای میگیرد:

-مواهب طبیعی مانند زمین،و کلیه اشیاومواد موجود در طبیعت که خداوند آنها را خلق نموده و انسان با تغییر و تحول در آن اقدام به رفع نیازهای خود و افزودن بر ثروت های طبیعی می نماید. 

 

-کار انسان و بهره بردن از قوای فکری و فیزیکی که منجر به تولید ثروت های واقعی و انسانی می گردد.

-سرمایه که میتوان آن را ثروتی دانست که برای تولید ثروت جدید مورد استفاده قرار میگیرد.به عبارت دیگر منظور از سرمایه ابزارهای متعددی که در انجام کار از آنها استفاده می شود که انواع مختلفی از قبیل ساختمان ها،ماشین آلات ،خط لوله ها، برج ها و دکل ها را در بر میگیرد. 

البته نظر نظام ها و مکاتب مختلف اقتصادی در رابطه با منشاء ثروت متفاوت است وهریک بربعضی از این عوامل تاکید بیشتری دارند. برای مثال در نظام سرمایه داری اعتقاد بر این است که مهم ترین عامل مولد ثروت سرمایه است و انباشت ثروت برای افزودن بر موجودی سرمایه را توصیه می کند. در مقابل سوسیالیست ها با دیدگاه کاملا منتقدانه بیان داشته اند که منشاءثروت نیروی کار و قوای انسانی است و مناسبات سرمایه داری را بر ضد مصالح عمومی افراد جامعه می دانند. 

اقتصاد دانان مسلمان نیز سعی کرده اند با توجه به آموزه های اقتصادی دین مبین اسلام یک شیوه اصلاح و تعدیل شده را بیان کنند که عبارت است از :دادن سهم مشخص و مؤثر به هریک از این سه جزء به منظور افزایش ثروت موجود در جامعه. 

 

ویکی پدیا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد