راه نو
راه نو

راه نو

تصمیم جدیدی که افراد ۲۰ تا ۳۰ ساله می توانند در سال جدید بگیرند

new-year

سال جدید داره شروع میشه و الان دیگه وقتشه که تصمیماتی برای سال نو بگیرید. دوران ۲۰ تا ۳۰ سالگی زمانیکه چیزهایی را در مورد خودتون یاد می گیرید و در واقع شخصیت آینده تون را شکل می دید. الان زمان یادگیری از اشتباهات و شکل دادن شخصیت آینده تون هست. به همین خاطر در اینجا در مورد ۳۰ تصمیمی  که افراد ۲۰ تا ۳۰ ساله می تونن در سال ۱۳۹۴ بگیرند، می خواهیم صحبت کنیم.

۱. کاری را که قبلا شروع کردین، تموم کنین
بیشتر وقت ها اینقدر سرتون شلوغ میشه که نمی تونین کاری را که قبلا شروع کردین، تموم کنید یا اینکه رفته رفته علاقه تون را به این کار از دست می دید و نسبت به اون بی انگیزه می شین. در هر حال، مساله حیاتی اینه که اگه کاری را که شروع کردید تا آخر اونو انجام بدید. اگه فکر می کنین که نمی تونین کاری را انجام بدین یا اینکه دیگه علاقه ای به این کار ندارین، بهتره که از همون اول اصلا سراغ این کار نرید. وقتی که یک پروژه را با موفقیت تموم می کنین یا حتی یه مهلت را برای اتمام کار تعیین می کنید، نوعی احساس موفقیت در درون شما بوجود میاد. تمام کردن کارهایی که قبلا شروع کردین، تبدیل به یه عادت میشه، یه عادت خوب. کم کم شروع کنید تصمیماتی را که تو سال جدید گرفتین، به مرحله عمل در بیارین.

۲. نحوه تصمیم گیری را یاد بگیرین 

  
 الان که وارد بیست سالگی شدین و یک فرد بزرگسال محسوب می شین،وقتشه که کم کم برای خودتون شروع به تصمیم گیری کنین. البته استفاده از نصیحت های پدر و مادر هم خیلی خوبه ولی در نهایت این تصمیمات مربوط به زندگی شما میشه. ممکنه تصمیماتی بگیرین که عالی باشن یا ممکنه تصمیماتی بگیرین که افتضاح باشه یا خوب از آب در نیاد. اما زندگی اینطوره و کاریش نمیشه کرد. اما در نهایت این شما هستین که مسئول زندگی خودتون هستید و زمانی که تصمیماتی را می گیرید که می تونین اونا را کاملا مدیریت کنید، احساس خوشحالی می کنین.

۳. سعی کنین که با مسائل برخورد منطقی داشته باشین
گاهی اوقات فقط بر اساس احساسات تصمیم می گیرین. این خیلی خوبه، اما منطقی بودن باعث می شه که کمتر اشتباه کنین. باور کنین احساساتی بودن هیچ اشکالی نداره اما برخورد غیر منطقی با مسائل، مانع پیشرفت شما میشه. پشتیبانی از تصمیمات منطقی در صورت نیاز خیلی راحت تره. علاوه براین، منطقی بودن باعث میشه که طرز فکر شما در مورد موقعیت ها متفاوت باشه و ممکنه باعث بشه که چشمانتون را بر روی مسائلی باز کنید که قبلا نمی تونستین اونا را با استفاده از احساسات درک کنین.

۴. به علاقه هاتون توجه بیشتری داشته باشین
آدم فقط یه بار به دنیا میاد، بنابراین کاری را که دوست دارین، انجام بدین. در سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی، وقت بیشتری دارین تا بر خودتون و کارهای لذت بخش تمرکز کنین. ممکنه مشغول کاری باشین که خیلی دوستش نداشته باشین، اما وقتی به خونه میرید و کاری را که دوست دارین انجام میدین، این می تونه نظر شما را کلا تغییر بده. اگه به مسائل مورد علاقتون توجه نداشته باشید، زندگی بیشتر از اون چیزی که انتظار دارین یکنواخت و تکراری می شه و هیچکس دوست نداره زندگیش تکراری بشه.

۵. رویاهاتون را دنبال کنین، اگه الان این کارو نکنین، دیگه بعدا فرصتی پیش نمیاد
اگه رویایی را در سر دارین، به دنبال تحقق اون باشین. بیشتر مردم رویاهایی دارن و الان حسرت می خورن که ای کاش اونا را دنبال کرده بودن، اما هرگز تصورش نمی کردن که بتوانن به او رویاها دست پیدا کنن. تا زمانی که کاری را امتحان نکنین، نمی دونین که تو اون کار موفق میشین یا نه. سن ۲۰ تا ۳۰ سالگی زمان زندگی و یادگیری است. پس هیچ موقعیتی بهتر از این دوران برای دنبال کردن رویایی که تو ذهن دارین، نیست. مساله این نیست که وقتی که پیرتر میشین نتونین رویاهاتون دنبال کنین بلکه از اینکه زودتر به دنبال تحقق این آرزو نرفتین، احساس پشیمانی می کنین.

۶. زمان کمتری را صرف تمرکز بر مسائل پیش پاافتاده کنین
ممکنه به سادگی گرفتار بازی دوستان، خانواده یا حتی گرفتار بازی روزگار بشین. سعی کنین در مورد این مسائل کمتر فکر کنین و بیشتر به مسال مهم تو زندگی تون بپردازین. این کار به شما کمک می کنه از شر مسائل کم اهمیت خلاص بشین و فرصت بیشتری برای پرداختن به مسائل مهمتر داشته باشین. اگه یه مساله برای شما اهمیتی نداشته باشه، پس دیگه چرا می خواین این همه وقت را صرف اون کنین؟

۷. وقت بیشتری را با اعضای خانوادتون بگذرونین
ممکنه در دوران نوجوانی خوانواده تون را نادیده بگیرین و به نظر برسه که دوستانتون اهمیت بیشتری برای شما داشته باشن. این مساله در سنین ۲۰-۳۰ سالگی تموم میشه و به این درک میرسین که خوانواده همیشه و در تمام موقعیت ها در کنار شما هست. البته ممکنه این احساس را در مورد برخی از دوستانتون نداشته باشین. زمانی که بیشتر با خانواده تان هستید، متوجه می شید که خانواده از اونچه که قبلا تصور می کردید، بیشتر باعث خوشحالی شما میشه. پس الان که می تونید از بودن با خانواده لذت ببرید.

۸. با افرادی که لازم نیست تو زندگی شما باشن، قطع رابطه کنین
مساله دیگری که ممکنه دوران ۲۰-۳۰ سالگی را تغییر بده، اطرافیان شما هستن. سعی کنین از شر افرادی که افکار منفی دارن، خلاص بشین و فقط افرادی را در کنار خودتون نگه داراین که باعث پیشرفت شما در زندگی میشن. زندگی اونقدر کوتاهه که که نباید خودتون از لذت معاشرت با دیگران محروم کنین. پس چرا وقتتون را با افرادی که باعث دلسردی و افسردگی شما میشن بگذرونین؟

۹. تمرکز بر داشتن صداقت
چقدر خوبه که برای یک لحظه هم که شده واقعا خودتون باشید چونکه دروغگویی انسان را به جایی نمی رسونه. در سال ۱۳۹۴ تصمیم بگیرید که با داشتن صداقت، فرد بهتری باشین. نه تنها با دیگران بلکه با خودتون هم صداقت داشته باشین. ممکن است همیشه با صداقت نتونین به اهدافتون دست پیدا کنین، اما مطمئن باشین از اینکه صداقت به خرج دادین احساس بدی به شما دست نمی ده. داشتن صداقت را در اولویت قرار بدین و به محض اینکه داشتن صداقت را سرلوحه خودتون قرار دادین، نسبت به اونچه که قبلا انتظار داشتین، موفقیت بیشتری نصیبتون می شه.

۱۰. حفظ تناسب اندام
در زمانی که بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی قرار دارین، سیستم سوخت و ساز بدن شما شروع به تغییر می کنه. دیگر نمی توایند ورزش نکنین اما تناسب اندام داشته باشین. روزهای خوب گذشته که هرچی را که دوست داشتین می خوردین و هیچ تغییری در بدنتون ایجاد نمیشد، دیگه حتی توی خواب هم نمی تونین ببینین. اگر از همین الان برای حفظ تناسب اندامتون کاری انجام ندید، این کار سخت تر و سخت تر میشه. عادت انجام فعالیت های بدنی بیشتر را در خودتون پرورش بدین و مطمئن باشین که ثمره این کار را در کل زندگیتون احساس می کنین.

۱۱. تغییر در عادت های خوردن
داشتن سلامتی برای هر کسی کار آسونی نیست اما مسلما داشتن سلامتی بسیار ارزشمند هست. به محض اینکه شروع به خوردن غذاهای سالمتر می کنین، احساسی که در درون شما ایجاد میشه، شما را شگفت زده می کنه. احساس بهتری در مورد خودتون خواهید داشت و علاوه براین رفته رفته احساس خوبی را در بدن و جسم تون مشاهده می کنین. در کنار استفاده از مواد غذایی سالم تر، آب بشتری نیز بنوشید. این کار تاثیر خوبی بر بدن و پوست شما میذاره. تغییر عادت های غذا خوردن در دوران ۲۰-۳۰ سالگی، کمک می کنه که در آینده فردی سالم تری باشین. ممکنه ایجاد این تغییر کار سختی باشه، اما هرگز این کارو رها نکنین.

۱۲. تلاش جهت داشتن ذهنی سالم
این کار شباهت زیادی به حفظ تناسب داره. ذهن و روان شما به اندازه بدن شما اهمیت داره. امروزه برنامه های کاربردی زیادی وجود داره که می تونید روی گوشی تلفنتون نصب کنید تا با کمک اونا تمرینات ذهنی را انجام بدین. این برنامه ها عالی هستن اما روش قدیمی یعنی کتاب خوندن را فراموش نکنین. کتاب خوندن و مطالعه را دوباره در این سن شروع کنین و قدرت تخیل تون را افزایش بدین. کمتر تلویزیون تماشا کنین و به جاش مطالعه کنین. حتی ممکنه مطالعه یه روش خوب برای فرار از این دنیای آشفته و پرتلاطم باشه.

۱۳. داشتن استقلال بیشتر
خوشبختانه در دوران ۲۰ تا ۳۰ سالگی، مرحله ای از راه می رسه که از زیر چتر حمایت های پدر و مادرتون بیرون میاین و بتدریج زندگی مستقلی را برای خودتون شروع می کنین. ممکنه مستقل بودن یه تغییر دلهره آوره باشه اما راه بهتری برای درک شخصیت و ماهیت خودتون ندارید. تو ی سال نو سعی کنین برای خودتون کار کنید. این کار باعث میشه که برای بدست آوردن شادی و خوشبختی به کسی وابسته نباشین.

۱۴. زمان بیشتری را در تنهایی سپری کنین
در دوران ۲۰ تا ۳۰ سالگی مراحل غیرعادی را پشت سر می ذارین تا بتونید شخصیت واقعی خودتون درک کنید. زماانی که همیشه در کنار دوستان، افراد تاثیرگذار و خانواده هستین، نمی تونید به شخصیت واقعی تون پی ببرین. بنابراین، بعضی وقت ها را در تنهایی صرف کنین و از این کار لذت ببرین. در مورد مسائل مورد علاقتون و مسائلی که دوست ندارین، فکر کنین. یعنی به مسائلی که باعث خوشحالی یا نارحتی تون میشه بیندیشین. تنها بودن به شما این اطمینان را میده که هیچکس بر افکارتون تاثیر نمی ذاره. درون ذهن خود را مورد کاوش قرار بدین تا متوجه بشین که دوست دارید تو آینده چه شخصیتی داشته باشین.

۱۳. تلاش جهت تقویت حس اعتماد به نفس
زمانی که وارد دومین دهه زندگیتون میشن ممکنه در مورد خودتون دچار شک و تردید بشین. ممکنه همه چیز آنظور که دوست دارین پیش نره اما نباید اجازه بدین این مساله باعث ناراحتی تون بشه. صرف نظر از طرز فکر دیگران در مورد شما، بدونید که فرد فوق العاده ای هستین. داشتن احساس اعتماد به نفس به شما در شغلتون، در رابطه تون و احساسی که نسبت به خودتون دارین، به شما کمک می کنین. نگران اینکه دیگران چه تصوری از شما داران، نباشین و سعی کنین به این مساله فکر کنید که چه خدمتی می تونین به مردم دنیا بکنین.

۱۶. از رویدادهای جاری مطلع و باخبر باشین
یادتون میاد که تو دبیرستان زمانی که می خواستین یه رویداد را برای بقیه تو کلاس تعریف کنین، چه حسی داشتین؟ با وجود اینکه این اتفاق به مدتها پیش بر میگرده، اما هممون هنوز هم به خاطر داریم که چقدر از این کار بدمون می اومد. اما وقتی که وارد ۲۰ سالگی میشین، خیلی مهمه که از رویدادهایی که اطرافتون اتفاق میفته باخبر باشین. به روز بودن به شما کمک می کنه که اطلاعات بیشتری داشته باشین و بتونین در مورد دیدگاه های سیاسی تون خودتون تصمیم گیری کنین. علاوه براین، صحبت کردن در مورد رویدادهای جاری به شما در این زمینه کمک می کنه.

۱۷. نحوه برقراری ارتباط موثر
ارتباطات تمام حوزه های زندگی را در برمی گیره. داشتن ارتباطات موثر تو شغل و روابط تون به شما کمک می کنه. بیشتر اوقات سوء تفاهم ناشی از ناتوانی در برقراری ارتباط است. در صورتی که بتونید افکار و ایده هاتون را با افرادی که در حال تعامل با آنها هستید، منتقل کنید، متوجه می شید که زندگیتون خیلی ساده تر میشه و اینطوری سوء تفاهم ها هم کمتر اتفاق میفته.

۱۸. تلاش جهت برقراری ارتباط معنی دار
زمانی که وارد ۲۰ سالگی می شید، سعی کنید بفهمید دوستان واقعی تون چه کسانی هستند. برخی از افرادی که همیشه باهاشون سر و کار دارید، بتدریج مسیر زندگی متفاوتی را انتخاب می کنن. این مساله کاملا عادیه. در سال جدید، داشتن روابط معنی دار و پایدار را در اولویت قرار دهید. این کار را می تونید از طریق داشتن ارتباطات شبکه ای در محل کار یا به سادگی با برقراری ارتباطات جدید در روابط شخصی انجام بدین. در دوران بیست سالگی متوجه می شین که ارزش نداره که بخاید هرکسی را بشناسید اما افرادی وجود دارن که تصور زندگی کردن بدون وجود اونا غیر ممکنه. بنابراین بهتره که این افراد را پیدا کنین و از وجودشون تو زندگیتون بهره ببرید.

۱۹. روابط رمانتیک و عاشقانه پایدار را حفظ کنید
زمانی که جوانتر هستین روابط رمانتیک برقرار می کنین زیرا این یه کار لذت بخش هست. از بودن در کنار برخی افراد لذت می ین یا شاید بودن در کنار این افراد به نوعی به شما فایده برسونه. اما در هر حال، می دونستید که این روابط از حالت فعلی فراتر نخواهد رفت. وقتی که وارد دوران ۲۰ تا ۳۰ سالگی میشید، اگر حس کردید این روابط یکنواخت است و امکان تحول در آنها وجود ندارد، این روابط را رها کنید. وقت خودتون را به خاطر رابطه ای که هیچ فایده ای نداره، هدر ندهید. ممکنه هنوز جوان باشین اما دیگه دوست ندارید که وقتتون را به خاطر کسی هدر بدین که می دونین تا آخر تو زندگی تون باقی نمی مونه یا در نهایت از زندگی تون بیرون میره. وقتتون را صرف کسی کنین که واقعا دوستش دارین.

۲۰. شاد زندگی کنید
این تصمیم می تونه بیشتر از سایر تصمیم ها به شما تو زندگی کمک بکنه. اگر اکنون احساس شادی نمی کنین، سعی کنین زندگیتون متحول کنین. دوران بین ۲۰-۳۰ سالگی بهترین دوران زندگی شما است. در این دوران نسبت به هر دوران دیگری بی خیال تر و سبکبارتر هستین. پس این دوران را با نارحتی و غم و غصه به هدر ندین. نمی تونم بگم که چطوری احساس شادی را در درون خودتون ایجاد کنید، اما می تونم اینو بهتون بگم که به محض اینکه به این شادی دست یافتین، تمام زندگیتون تغییر می کنه. فقط به خودتون فکر کنید و از موفقیت های کوچولو که تو زندگیتون به دست میاد، لذت ببرین.

۲۱. خودتون را باور کنین
چرا خودتون را باور ندارید – باید بدونین که هم مثل بقیه آدما هستین. در سال جدید سعی کنید که حس اعتماد و باور به خودتون را تقویت کنین. شما خودتون بهتر از هر کس دیگری می شناسین. اگه به خودتون باور نداشته باشین، دیگران هم اعتقادی به شما نخواهند داشت. اگر تلاش بکنین متوجه می شین که چه فرد فوق العاده ای هستین.

۲۲. یافتن مربی/راهنما
دوران ۲۰-۳۰ سالگی پر از تجاربی است ک برای اولین بار تو زندگی در شرایط مختلف باهاشون مواجه می شین. زمانی که با شرایط دشواری مواجه می شین یا هنگامی که نیاز به مشاوره دارین، مربی در کنار شما خواهد بود. ممکنه مربی کسی باشه که شما در زندگی اون را تحسین می کنین یا اینکه در محیط کار براش ارزش زیادی قائل هستین. بهرمندی از مشاوره در مورد شرایطی که قبلا فردی دیگری اونو تجربه کرده می تونه باعث بشه که اون موقعیت براتون ارزشمند باشه. به همین خاطر از گرفتن مشاوره ترسی به دل راه ندهید.

۲۳. تمرکز بر پیشرفت
دوران ۲۰-۳۰ سالگی دوران تغییر و تحول در زندگی هست. به جای ناکامی ها، بر پیشرفت هایی که در درون شما و درکارتون ایجاد می شه توجه کنین. هر گامی که به سمت جلو برمی دارین یک نوع موفقیت هست که باید بهش توجه داشته باشین. در سال جدید به گذشته فکر نکنین و سعی کنین به آینده توجه داشته باشین. سعی کنین مسائلی را که منع پیشرفت شما میشن، فراموش کنین.

۲۴. ترک عادت های بد
همه ما این گفته مشهور را که می گه ترک عادت موجب مرض میشه، بارها شنیدیم. دوران ۲۰ تا ۳۰ سالگی زمان ترک عادت های بد هست. ترک عادت های بد باعث میشه که زندگی سالمتری در آینده داشته باشین و البته ترک عادت های بد در این دوران خیلی راحت تر از زمانی هست که پیرتر می شین، عادت هایی مثل سیگار کشیدن، مشروب خوردن، نداشتن خواب کافی، غذا خوردن در حال بی رمقی، و خیلی از عادت های دیگه. الان وقتشه که این عادت های بد را ترک کنین و یک زندگی سالمتر را شروع کنین.

۲۵. استقبال از بحران های ۲۵ سالگی
آیا امسال ۲۵ سالتون میشه؟ اینکه روز قبل و بعد از ۲۵ سالگی چه فرقی با هم داره،خیلی اهمیت نداره. اما یهو می بینید که ۲۵ سالتون شده و خودتون هم متوجه این مساله نبودین. به این سوالات فکر کنین: دارم با زندگیم چیکار می کنم؟ مقصدم کجاست؟ کی هستم؟ این سوالات را در ذهنتون مرور کنین. داشتن چنین افکاری خیلی عادیه. در ۲۵ سالگی یه تفاوت را در خودتون حس می کنید. حس می کنین که واقعا بزرگ شدین و باید به مسائلی مثل ازدواج، داشتن فرزند و انتخاب شغل فکر کنین. سعی کنید وسواس را از خودتون دور کنید و با این افکار زندگی کنین. ممکنه نیاز به ایجاد تغییر و تحول داشته باشید، اما باور کنین این تغییر و تحولات باعث می شه زندگی بهتری داشته باشین
۲۶. بدونید مسائلی وجود دارن که کنترل اونا در اختیار شما نیست
در برخی مواقع در دوران ۲۰-۳۰ سالگی حس می کنین که هیچ کنترلی بر هیچ چیزی ندارین حتی برخی اوقات حس می کنید که نیاز دارین همه چیز را به دقت تحت کنترل خودتون در بیارید. در این صورت زندگی خیلی سخت میشه. اگر فردی هستید که می خواهید همه چیز را تحت نظر بگیرین، بدونید که نمی تونید همه چیز را کنترل کنین، مخصوصا در مواردی که به موقعیت های کاری ارتباط داره. ممکنه بتونید کارهایی را که انجام می دین، کنترل کنین اما مسلما نمی تونین رئیس تون را کنترل کنین یا همکارانتون را خودتون انتخاب کنین. سعی کنید کنترلتون را بر اوضاع کمتر کنین چونکه نداشتن کنترل بر امور به نظر خیلی بد هم نیست.

۲۷. زمانی را برای مسافرت در نظر بگیرین
در دهه بیست سالگی نسبت به سایر دوره های زندگی وقت آزاد بیشتری در اختیار دارین. اگه مکانی هست که واقعا دست دارید، ببینیدش، برید و این مکان بازدید کنید. اگر این کار را الان انجام ندین، بعدا پشیمان می شین. برخی اوقات کار را تعطیل کنین و برید سفر. چون از قدیم میگن بسیار سفر باید تا پخته شود خامی!

۲۸. در زندگی احساس ناراحتی و تاسف نکنین
زندگی آنقدر هم که فکر می کنید، بد نیست زیرا همیشه افرادی هستن که شرایط شون خیلی بدتر از شرایط شما است. در دوران بیست سالگی، زندگی اونقدر هم که فکر می کنید، مشکل نیست. بنابراین به جای عادت کردن به مشکلات سعی کنین اونا را حل کنین. کمی فداکاری از خودتون نشون بدین و به جامعه خدمت کنین. این یه روش مطمئن هست که بدونید زندگی شما مثل بعضی افراد خیلی بد نیست. اگر همیشه برای زندگیتون احساس ناراحتی کنین، هرگز نمی تونین احساس خوبی در مورد خودتون داشته باشین.

۲۹. شغلی را که دوست ندارید، رها کنین
اگر هر روز صبح زود از خواب بلند میشین و از اینکه باید به سر کار لعنتی تون برید، احساس نفرت می کنین، در این صورت باید به دنبال یافتن کار دیگری باشین. در دوران بیست سالگی هنوز در حوزه کاری فردیکم تجربه و تازه وارد محسوب می شین. اگر احساس می کنین در کاری گرفتار شدین، احتمالا به اندازه کافی پیشرفت نخواهید کرد. اما اگه دوست دارین پیشرفت کنین، قطعا باید کارتون را رها کنین. چونکه ممکنه تو زندگی دیگه فرصت تغییر شغل هیچوقت بوجود نیاید و فرصت تغییر و تحول در دنیای شما وجود نداشته باشه. به انجام کاری که باعث آزار و اذیت شما می شه عادت نکنین. کار جدیدی را پیدا کنین و به پیشرفت ادامه بدین.

۳۰. پس انداز برای آینده
منظورم این نیست که هر ماه، چند صد هزارتومن کنار بگذارید بلکه یه پس انداز کوچولو نیز موثر خواهد بود. در دوران بیست تا سی سالگی، همیشه به آینده فکر نمی کنین و بسیاری از افراد هم تا ۳۰ سالگی شروع به پس انداز نمی کنن. تلاش برای پس انداز باعث میشه که در آینده وقتی به مشکلی برخورد می کنین در موقعیت بهتری قرار بگیرین.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد